یک کار در خور تقدیر شهرداری تهران
ساعت ٧:٥٠ ‎ب.ظ روز ۳۱ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

یک طرفه کردن خیابان ولیعصر و اختصاص دادن یک نیمه از آن برای اتوبوس ها ، گامی است در جهت محدود کردن فضا برای خودروهای شخصی که تنها راه برای کاستن از مشکلات ترافیک شهر و آلودگی هوا است . امید آن که به جای طرح های پی در پی خیابان سازی و بزرگراه سازی ، این گونه طرح ها بیش از این ها اجرا شود و حتی تمامی سطح خیابان ولیعصر به اتوبوس ها اختصاص یابد ( و ای کاش شهرداری تهران در مورد خیابان آزادی هم به جای قطع کردن درختان حاشیه ی خیابان ، یک نیمه از همان خیابان اولیه را به اتوبوس های بی آر تی اختصاص می داد .)

مطلبی در این مورد را در  اینجا بخوانید .


 
هم چون کوه ها ، با همان و تنهایانیم
ساعت ٦:۳۱ ‎ب.ظ روز ۳٠ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

اگر دردم یکی بودی ، چه بودی ؟!

 

در روز چهارشنبه ی گذشته ، یکی از اعضای پرکار و علاقمند انجمن به دفتر آمد و خطاب به هیات مدیره و باعتاب خاص به من ، گفت که « شما مقصرید ! » و  با دردمندی توضیح داد که دو روز پیش به چشمه ی باداب سورت رفته و آن را تقریبا به کلی تخریب شده یافته است . او توقع داشته که ما « بیش از این ها و دست کم به اندازه ی کاری که برای شکل شاه و نه برای دماوند - کرده ایم » در جلب توجه سازمان میراث فرهنگی می کوشیدیم تا چنین بلایی بر سر دومین اثر طبیعی کشور که همین سال گذشته ، پس از دماوند ، در فهرست آثار ملی ثبت شده نمی آمد . توضیح این که دیده بان کوهستان ، در ثبت هر دوی این آثار نقش فعال داشته و پیشنهاد دهنده بوده است .

 عکس هایی از باداب سورت ، پیش از تخریب(اردیبهشت٨٧)


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
نظر یکی از اعضای شورای شهر کلاردشت درباره ی طرح جاده سازی
ساعت ۱٠:٤۳ ‎ب.ظ روز ٢٦ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

شجاع سلیمانپور ، عضو شورای شهر کلاردشت ، درمورد تصمیم مخربی  که در جلسه ی « کارگروه توسعه ی کلاردشت » گرفته شده است ، در گفتگو با خبرگزاری مهر توضیح داده است . لطفا در اینجا بخوانید .


 
نظر مدیر کل محیط زیست مازندران در مورد راه سازی در کلاردشت
ساعت ۳:٠٠ ‎ب.ظ روز ٢٥ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

در پی گفتگوی تلفنی خبرگزاری مهر با عباس محمدی درباره ی طرح جاده سازی در حد فاصل کلاردشت - طالقان (اینجا) ، مدیر کل محیط زیست مازندران گفت که اجازه ی ساخت چنین راهی را نخواهد داد . مطلب را در اینجا بخوانید .

در عین حال فرماندار چالوس گفته است که خبر اولیه صحت نداشته و هیچ طرحی برای راه سازی در کلاردشت تصویب نشده است (اینجا) .این در حالی است که تصویر صورت جلسه ی مربوط به تصویب طرح منتشر شده است که می توانید آن را در اینجا ببینید .


 
سومین نشست مدافعان دماوند (2)
ساعت ۱٠:٥۳ ‎ب.ظ روز ٢٤ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

منصوری نژاد رییس شورای شهر رینه ، گفت که طرح مورد بحث فقط مرمت راهی است که از قبل وجود داشته ، و هیچ برنامه ای برای اسفالت کردن این جاده وجود ندارد . اکبریان ، فرماندار آمل گفت که مرمت راه یاد شده ، در راستای فراهم ساختن امکانات رفاهی برای کوه نوردان بوده و به تثبیت شن و خاک کمک می کند (!) . او همچنین گفت کوه نوردان نیاز به مکانی برای «ریکاوری» و نیاز به جاده ای برای امداد و نجات دارند و اگر امکانات رفاهی فراهم باشد ، آنان امنیت بیشتری خواهند داشت . مدنی ، از مسوولان منابع طبیعی مازندران ، گفت این طبیعی است که هر گونه فعالیت عمرانی آسیب هایی به طبیعت وارد می سازد ، اگر قرار بود که جاده نسازیم ، هم اکنون می بایست از تهران پیاده به این جا می آمدید (!) .


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
درباره ی طرح جاده سازی در علم کوه
ساعت ۱٠:٤۱ ‎ب.ظ روز ٢۳ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

پس ازبازتاب نوشته های ما درباره ی طرح جاده سازی بین کلاردشت وطالقان در هفته نامه ی آوای مازندران ١٧ مرداد (که با تیتر نامناسبی هم همراه بود!) ، از روابط عمومی اداره ی کل راه و ترابری مازندران با ما تماس گرفتند و  توضیح خواستند . آنان گفتند که این اداره ی کل هیچ خبری از طرح یاد شده ندارد که ما هم درپاسخ گفتیم  قضیه فعلا در استانداری مازندران تصویب شده و شاید بعدا به اداره ی راه ابلاغ شود . به منظور ارایه ی نظر دقیق تر دکا ، متن زیر برایروابط عمومی اداره ی کل راه و ترابرریی مازندران فاکس شد :


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
شبیه به راه سازی در دماوند ، در ابعادی عظیم !
ساعت ۱٠:٢٩ ‎ب.ظ روز ٢۳ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

نمونه ای از طرح های بی مطالعه و مضر راه سازی ، شهرک سازی ، و دست کاری در رژیم رودخانه ها که در پی "مصوبه های استانی" ، کوهستان های کشور را به تخریبب می کشند : تغییر مرز آبی زاینده رود در همشهری .


 
سومین نشست مدافعان دماوند
ساعت ٩:٥٦ ‎ب.ظ روز ٢۳ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

پس از آغاز عملیات «مرمت» راه گوسفند سرای جنوبی دماوند که به دلیل ترس از مقدمه چینی محافل خاص برای اسفالت کردن این راه یا اقدام به عملیات ساختمانی یا معدن کاوی و مانند آن ، واکنش گسترده ای از سوی کوه نوردان و طبیعت دوستان و گزارشگران رسانه ها شکل گرفت ، چند سازمان مردم نهاد نشستی برگزار کردند تا به برسی وضعیت دماوند بپردازند برگزار شد که گزارش آن در یادداشت  ١١/5/88 این وبلاگ آمد . دومین نشست ، در روز 18/5/ با حضور نمایندگان انجمن حفظ محیط کوهستان ، دکا ، و موسسه ی کوهستان سبز برگزار شد و در ان پیش نویس بیانیه ای که قرار است سازمان های مردم نهاد مدافع محیط های کوهستانی بیرون بدهند ، فراهم شد .

سومین نشست ، در رینه (شهر  مبدا صعود دماوند در جنوب این کوه) در روز پنج شنبه 21/5/ برگزار شد . برای این روز ، تصمیم گرفتیم که از گزارشگران رسانه ها دعوت کنیم تا برای دیدن تخریب های ناشی از راه سازی و معدن کاری در دماوند ، همچنین تهیه ی گزارش از پاره ای از دیگر مشکلات زیست محیطی منطقه ، با ما همراه باشند . در عین حال ، از  بعضی مسوولان هم برای شرکت در نشست دعوت کردیم .


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
غار دربند سمنان ، آسیب دیده از توسعه ی بیمارگونه ی گردش گری
ساعت ۱٠:۱۳ ‎ب.ظ روز ٢٠ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

گزارش و عکس هایی از این غار را که در برنامه ی توسعه ی «گردش گری وطنی»‌ به شدت آسیب دیده است ،در وبلاگ دفتر نمایندگی انجمن در سمنان ببینید .


 
گردهمایی در رینه و هم اندیشی درباره ی مشکلات محیط های کوهستانی
ساعت ٢:٢۳ ‎ب.ظ روز ۱٩ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

قرار است در روز پنج شنبه ، سازمان های غیردولتی فعال در حفاظت محیط زیست (به ویژه دوستداران محیط های کوهستانی ) در شهرداری رینه نشستی با شهردار و اعضای شورای شهر رینه و جمعی از مقام های استان مازندران داشته باشند و درباره ی مشکلات دماوند ( راه سازی ، معدن کاری ، ...‌) و به طور کلی مشکلات زیست محیطی مناطق کوهستانی ایران گفتگو کنند .

از خبرنگاران دعوت می کنیم در این نشست حضور یابند . اطلاعات بیشتر در ایرن


 
هفتاد و نهمین نشست ماهانه ی انجمن کوه نوردان ایران
ساعت ۸:٥۳ ‎ق.ظ روز ۱٩ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

موضوع نشست این ماه :

 

تبادل اخبار کوه‌نوردی

معرفی دانش‌نامه ی آزاد کوه‌نوردی (تارنمای پاکوب) و تارنمای کوه‌چامه

 

گزارش مهدی عمیدی از صعود به قله ی ماناسلو

۴ شنبه ٢١/۵/١٣٨٨ از ساعت ۱۸:۳۰ تا ۲۱:۰۰

از همه ی دوست‌داران ورزش کوه‌نوردی دعوت می‌کنیم در این نشست شرکت کنند.


 
جاده ی پس قلعه
ساعت ۱۱:۱٢ ‎ب.ظ روز ۱٦ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

مطلبی درباره ی جاده ی پر زیان سربند - پس قلعه در همشهری .


 
جاده ی کلاردشت - طالقان در رسانه ها
ساعت ۱۱:٠٦ ‎ب.ظ روز ۱٦ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

مصاحبه ی همشهری با عباس محمدی درباره ی طرح جاده سازی در حصارچال ، در اینجا .


 
تهدیدی دیگر برای علم کوه (2)
ساعت ٢:٠٧ ‎ب.ظ روز ۱٦ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

 در صورتجلسه ی «کارگروه توسعه ی کلاردشت» (جلسه ای که در آن در مورد احداث جاده ی کلاردشت طالقان تصمیم گیری شده) ، آمده است که : «مدیران کل منابع طبیعی ، راه و ترابری ، و محیط زیست استان موظفند جهت تحقق بند یک ، همکاری ویژه و مساعدت لازم را با فرمانداری مبذول دارند» . این جمله ، نشان دهنده ی گوشه ای از فاجعه ی دامنگیر محیط زیست و منابع طبیعی کشور است ؛ نکته این که مدیران بخش های دولتی دیگر هستند که برای مدیران هم ارز خود در بخش های محیط زیست و منابع طبیعی تعیین تکلیف می کنند . در واقع ، این دو حوزه بسیار ضعیف و تابع حوزه های تصمیم گیری دیگر هستند و حتی نمی توانند از اختیاراتی که قانون به آن ها داده استفاده یا به وظیفه هایی که قانون بر عهده شان گذاشته عمل کنند .

حصارچال (عکس از وبلاگ کالاهو)


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
دومین کوه بلند کشور ، در خطر ساخت و ساز
ساعت ۱٠:٠٢ ‎ب.ظ روز ۱٤ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

تهدید دیگری برای علم کوه !

 

خبر یافته ایم که استانداری مازندران در تیر ماه گذشته ، جلسه ای با فرماندار چالوس ، بخشدار و شهردار و شورای شهر کلاردشت و جمعی از دیگر مسوولان منطقه داشته است و در این جلسه ، آقایان تصویب کرده اند که جاده ای از کلاردشت به طالقان کشیده شود .  نخستین توجیهی که آنان برای ساخت این راه آورده اند ، «خارج کردن کلاردشت از بن بست » است ! سخنی که از پایه ، نادرست است ؛ نخست این که جاده ای پهن که در دست تعریض باز هم بیشتر است ، منطقه را به جاده ی چالوس وصل می کند و اساسا بی معنا است که بگوییم با وجود چنین جاده ای ، کلاردشت در بن بست است . دوم این که همین جاده ، از سوی دیگر به عباس آباد تنکابن می رود و هیچ مشکل رفت و آمدی برای ظرفیت مسافری قابل پذیرش کلاردشت وجود ندارد . در واقع ، کلاردشت ، هم اکنون از مدیریت انبوه مسافران خود ناتوان است و مدیران شهری و روستایی منطقه نتوانسته اند حداقل استانداردهای لازم را در بخش های پایه مانند تامین آب ، دفع فاضلاب ، و دفع زباله فراهم سازند . با این حساب معلوم است که اگر منطقه به قول ایشان از بن بست خارج و بار اضافه ای به آن تحمیل شود ، چه مشکلات زیست محیطی عظیم تری بر کلاردشت نازل خواهد شد .

(ادامه دارد)


 
دماوند در رسانه ها
ساعت ۱٠:٤۸ ‎ب.ظ روز ۱۳ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

بازتاب نشست هم اندیشی درباره ی دماوند ، در میراث خبر

بیابانی شدن کوه ها در ایران ، با اشاره به دماوند در همشهری

http://www.hamshahrionline.ir/images/upload/news/posc/8805/koohe-0513-tl.jpgجاده ی مخربی که به معدن ملک آباد دماوند می رود. 


 
نشست هم اندیشی درباره ی دماوند
ساعت ۱٠:٢٢ ‎ب.ظ روز ۱۱ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

در صبح روز 11 مرداد ، به دعوت انجمن حفظ محیط کوهستان ، جمعی از نمایندگان سازمان های مردم نهاد و شماری از نمایندگان سازمان های دولتی مسوول حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی ، همچنین دو نفر از اعضای شورای شهر رینه (شهر مبدا صعود دماوند) گرد هم آمدند تا درباره ی فعالیت اخیر راه سازی در جبهه ی جنوبی کوه دماوند به تبادل نظر بپردازند .


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
بیابان زدایی در خارج از کشور ؟!(2)
ساعت ٧:۳٦ ‎ب.ظ روز ۱٠ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

این جاده ها ، مانند جاده های مضری که در سبلان برای هر گوسفندسرا ، یا در تفتان برای ساخت هتل در ارتفاع 3300 متری (!) ، و در علم کوه برای برداشت سنگ ... ساخته شده ، گذشته از آن که خود بخشی از پوشش گیاهی را نابود می کنند ، از آن جا که غیرفنی ساخته شده اند ، سبب تخریب چند برابری در کناره ها هم می شوند . در امتداد تمامی این جاده ها ، ترانشه های بلند و دامنه های فروریخته و توده های جابجا شده ی خاک ، چشم انداز بیابانی را فرا روی گذرندگان قرار می دهند .

معدن کاری ، عامل دیگری است که موجب بیابان زایی در دماوند شده است . آن چه که در دماوند از آن ها به عنوان «معدن» پوکه یاد می شود ، محوطه های وسیعی هستند که اداره های صنایع و معادن در اختیار معدن کاران قرار داده تا به صورت روباز ، سنگ و خاک و شن  کوه را بردارند و ببرند .

شنزار ، نتیجه ی معدن کاری (معدن پوکه ی قرقه در جنوب کوه دماوند)


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
یوز ایرانی
ساعت ۱٠:۳٩ ‎ب.ظ روز ٧ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

یادداشتی از عباس جعفری درباره ی یوزپلنگ ایرانی ، در آزادکوه .

عکس از عباس جعفری


 
 
ساعت ٤:۳٥ ‎ب.ظ روز ٥ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

مطلب جالب توجهی درباره ی جنگل های خارج از شمال ایران در روزنامه ی همشهری .این مطلب ، گفتگوی اسدالله افلاکی است با دکتر پیمان یوسفی.

 

 

 


 
دفع "اصولی" زباله در دماوند !
ساعت ٤:٥٤ ‎ب.ظ روز ٤ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

مطلبی با عنوان اولویت گردشگری منطقه ی دماوندچیست؟ دراینجا  (تارنمای انجمن کوه نوردان ایران  


 
بیابان زدایی در خارج از کشور ؟!
ساعت ۱٠:٢٦ ‎ب.ظ روز ۳ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

بیابان زدایی در عراق ، و موشی که به سوراخ نمی رفت !

 

پیش از این ، در روزهای سرد پاییز و زمستان بود که آلودگی هوای تهران به حد تحمل ناشدنی و مافوق خطرناک می رسید ، اما امسال چشم مان به آلودگی تابستانی نیز روشن شد (اگرچه بی سابقه هم نبود) و «ریز گرد» عراقی یا سودانی علاوه بر منطقه های غرب و جنوب غرب کشور به شهرهای مرکزی ازجمله تهران هم رسید و یک نوع  بلای جدید به مجموعه بلاهای ما افزون گشت . در همشهری 22 تیر آمده بود که «در هفته ی گذشته متعاقب ورود موج ریزگرد به پهنه ی شهر تهران دکتر فاطمه واعظ جوادی ، معاون رییس جمهور ایران و رییس سازمان حفاظت  محیط زیست به عراق رفت و با شماری از مدیران بلند مرتبه در این باره به  گفت و گو نشست .از جمله این که وی در دیدار با نوری المالکی ، نخست وزیر عراق ، تفاهم نامه ای برای کمک ایران به بیابان زدایی در این کشور امضا کرده است . »

ضرب المثلی داریم که  «موشه تو سوراخ نمی رفت ، جارو هم به دم اش می بست » . حالا حکایت ما است

منظره ی بیابانی در دماوند (معدن پوکه ی ملک آباد)


ادامه مطلب را مطالعه کنید
 
باز هم درباره ی دماوند
ساعت ٧:٠٢ ‎ب.ظ روز ٢ امرداد ۱۳۸۸ : توسط : عباس محمدی

گزارشی از طرح شن ریزی در جاده ی گوسفندسرای دماوند ، در خبرگزاری برنا (اشاره به نامه ی رییس فدراسیون کوه نوردی به وزیر کشور ، گفته های مدیر کل محیط زیست استان تهران ، رییس میراث فرهنگی مازندران ، معاون سازمان میراث فرهنگی ، مدیر کل دفتر زیستگاه های سازان محیط زیست ، رییس هیات مدیره ی انجمن کوه نوردان ایران) .

قرار است که شنبه صبح ، محمدعلی اینانلو در برنامه ی «روز از نو» ی شبکه دوی سیما ،  گزارشی را که شامل مصاحبه با چند دوستدار محیط کوهستان ، و فیلمی از منطقه است ، پخش کند .