خبر خوب...
ساعت ٦:٢۱ ‎ق.ظ روز ۸ مهر ۱۳۸٥ : توسط : عباس محمدی

شکایت منابع طبیعی ایلام از وزارت راه

 

وزارت راه به یکی از بزرگ ترین عاملان تخریب محیط زیست ایران بدل شده است . این وزارت خانه که به گفته ی نجفی معاون پیشین محیط طبیعی سازمان محیط زیست ، نمره ی محیط زیستی اش صفر است ( همشهری 24/9/84 ) در ساخت بسیاری از راه ها و بزرگ راه ها ( که اشکال های فنی بسیار هم دارند ) هیچ ابایی از عبور از میان منطقه های حفاظت شده، پارک های ملی، پارک های جنگلی و دیگر محیط های طبیعی ندارد. در پاره ای موردها انسان فکر می کند که شاید وزارت راه یا پیمان کاران آن تعمدی در نابودسازی کوه ها و بستر رودخانه ها و جنگل های کشور دارند! یک نمونه، طرح آزادراه قزوین – رشت است که در امتداد آن بی رحمانهترین شکل های رفتار با خاک و مرتع و جنگل، و عظیم ترین رانش های انسان ساخت را می توان دید. 

 

 در روزنامه ی آینده نو 6/7/85 آمده است که اداره ی کل منابع طبیعی ایلام از وزارت راه به خاطر شروع به احداث جاده ی کمربندی ایلام در دل پارک جنگلی چغاسبز که پوشیده از درختان بلوط است ، شکایت کرده و خوشبختانه دادگاه هم حکم به توقف موقت عملیات راه سازی داده است . آن طور که از متن خبر برمی آید ، در این مورد هم مانند بسیاری موردهای دیگر، وزارت راه بدون ارزیابی زیست محیطی ، ساده ترین راه را پیش گرفته و به جای خرید زمین های کشاورزی به منظور ساخت جاده ، جنگل را مال بی صاحب فرض کرده و تیغ بی دریغ بولدوزرهای خود را به جان آن انداخته است .

 

امید آن که سازمان جنگل ها و مراتع در این مورد و در جاهای دیگر ، در حراست از ثروت های ملی پایدار و پیروز باشد و قضیه با صلح و سازش پایان نگیرد. از سازمان های مردم نهاد ( ان جی او ) هم انتظار می رود که با افشاگری و با تعقیب قانونی، وزارت راه را متوجه وظیفه ای که در قبال محیط زیست دارد ، بکنند. طرح شکایت از وزارت راه در خصوص پروژه ی قزوین – رشت می تواند در دستور کار این سازمان ها قرار گیرد.