راه هايی برای تخريب
ساعت ۱۱:٠٤ ‎ب.ظ روز ٢۳ خرداد ۱۳۸٦ : توسط : عباس محمدی

محمد رحمتی ، وزیر راه و ترابری گفته است که « آزادراه قزوین – رشت از نادرترین پروژه هایی است که به لحاظ تخصیص اعتبارات مشکلی ندارد ... و قسمت زیادی از این پروژه به غیر از 11 کیلومتر منطقه ی رودبار ، امسال به بهره برداری می رسد ... این آزادراه به لحاظ فنی مسایلی دارد که باید حل شود مانند رانش های بزرگی که در مسیر وجود دارد که با به کارگیری مهندسان مشاور در حل این مشکل تلاش می کنیم . » ( روزنامه ی هم میهن 19/3/86 ) .

خدا این مهندسان مشاور را ( که لابد لایه ی دیگری از « دانشمندان » ایرانی حیران کننده ی دشمنان مان هستند) از ما نگیرد ! این نابغه های راه سازی هنگامی که چند سال پیش ،  بولدوزرهایشان را برای بریدن کوه های منطقه راه انداختند ، یادشان رفته بود که مطالعه ی ژئوتکنیکی لازم را انجام دهند ( روزنامه ی اطلاعات 26/7/84 ) و در نتیجه ، آتش فشانی ، سست بودن ، و لرزه خیزی بخش بزرگی از مسیر را ندیدند . امروزه ، با عبور از جاده ی قزوین – رشت ، نه فقط در منطقه ی رودبار ، بلکه درتمام حد فاصل کوهین تا امام زاده هاشم ، می توان زمین لغزه ها و رانش های بی شماری را دید که کوه ها را پاره پاره کرده است . این وضع ، در یک نقطه ( پنج کیلومتر بعد از گنجه ) یک کوه بزرگ را که از کنار رودخانه تا قله شاید حدود 500 متر ارتفاع داشته باشد ، به پایین رانده است و سبب اختلال در مسیر رودخانه ی سفیدرود ، نابودی بخش های قابل توجهی از جنگل زربین ( که از گونه های کم یاب و حمایت شده ی ایران است ) و نیز در یک مورد سبب جا بجا شدن دکل های انتقال نیرو و قطع برق  شده است .

مهندسان مشاوری که آقای وزیر می خواهد مشکل را با کمک شان حل کند ، در طول ده ها کیلومتر از این آزادراه در دست ساخت ، برای جبران غفلت های حرفه ای خود ، حاشیه های سمت کوه جاده را تا ده ها متر پله پله کرده اند تا از ریزش کوه جلوگیری کنند .بخش های تیغ خورده ی این چنینی ، چشم انداز جنگل و مرتع را بسیار زشت ساخته اند و خاک لخت آن ها تضاد غم انگیزی با دامنه های طبیعی بالا دست دارند . روشن است که دامنه های بالا هم به علت آن که زیرشان خالی شده ، هرآینه در معرض خطر ریزش و فرسایش هستد . با اطمینان می توان گفت که این آزادراه با استانداردهای راه سازی و به ویژه استانداردهای زیست محیطی ، هیچ گونه هم خوانی ندارد .

به نظر من لازم است که مقام های مسئول مانند سازمان جنگل ها و مراتع ، سازمان حفاظت محیط زیست ، و حتی سازمان های غیر دولتی طرفدار محیط زیست ، با طرح شکایت قانونی ،  پیمانکاران آزدراه قزوین – رشت را به دلیل وارد آوردن خسارت های هنگفت و جبران نشدنی به منابع طبیعی کشور ، به دادگاه بکشانند .