چرا سهميه بندی مفيد است ؟
ساعت ۱٠:٥٤ ‎ب.ظ روز ٩ تیر ۱۳۸٦ : توسط : عباس محمدی

طرفداران وطنی « اقتصاد جهانی » می گویند که برای آزادسازی جامعه از قید و بند اقتصاد دولتی ، باید بهای بنزین « واقعی » شود و سهمیه بندی را خلاف دمکراسی می خوانند ( برای مثال ، نگاه کنید به سرمقاله ی امروز هم میهن به قلم محمد قوچانی ) . واقعیت ، اما این است که در آمریکا و اروپای « آزاد » هم تمام قیمت ها آزاد نیست که مورد معروف آن ، گاوهای این کشورها است که هرکدام روزانه دو دلار - دو برابر مقدار خط فقر که صدها میلیون نفر در جهان ، زیر آن می زیند ـ یارانه می گیرند ! در واقع ، می توان و باید با یک نظام معطوف به عدالت ، و  با طراحی یک سامانه ی هدفمند یارانه و مالیات ، به دهک های پایین جامعه یاری رساند .

به طور مشخص در مورد بنزین ، دست کم در شرایط کنونی ایران ، آزاد کردن قیمت  موجب بروز تورم وحشتناک خواهد شد که این ، دهک های پایین درآمدی را له خواهد کرد . سیاست درست همین است که سهمیه ی اندکی برای یک استفاده ی معقول از خودروی شخصی و سهمیه ی مناسبی برای تاکسی ها و دیگر وسایل همگانی در نظر گرفته شود تا در عمل ، بر همگان مشخص شود که استفاده از وسیله ی نقلیه ی شخصی هزینه بر است . گران شدن یکسان بنزین ، انگیزه ای برای خواباندن خودروی شخصی در پارکینگ و  سوار شدن بر اتوبوس و تاکسی باقی نخواهد گذاشت .