نامه به شهردار تهران
ساعت ۳:٠٩ ‎ب.ظ روز ۸ مهر ۱۳۸٦ : توسط : عباس محمدی

به‌نام خدا

جناب آقاي قاليباف

شهردار محترم تهران

با سلام؛

با قدرداني از تلاش‌هاي شما و مجموعه‌ي شهرداري تهران در زمينه‌ي  رسيدگي به امور كلان شهر تهران و به‌ويژه كوشش در مورد بهبود سامانه‌ي حمل و نقل همگاني، لازم مي‌دانيم نكته‌اي را به عرض برسانيم؛

  مدتي است كه در طرح‌هاي احداث بزرگ‌راه، و تعريض خيابان‌ها و احداث خط‌هاي ويژه‌ي اتوبوس، شاهد قطع يك‌سره‌ي درختان يا آسيب‌رساني گسترده به بوستان‌ها و فضاي سبز حاشيه‌ي خيابان‌ها هستيم، به نحوي كه وسعت اين‌گونه كارها در تاريخ شهر تهران بي‌سابقه است. در خيابان آزادي و «باغ‌راه» (park way)  چمران ، متاسفانه اقدامات شهرداري سبب از ميان رفتن بافت گذرگاه شده و الگويي را فراروي مديران شهرداري و شهروندان قرار داده كه بر مبناي آن مي‌توان براي راه دادن به خودروها ، هركاري را بافضاي سبز و هويت شهر انجام داد.

از آن‌جا كه شهرداري قصد دارد طرح تعريض بزرگ‌راه چمران را در 2-3 كيلومتر شمالي اين گذرگاه كه جزء منطقه‌ي شميران و نزديك به خيابان تاريخي ولي‌عصر است نيز اجرا كند، موكداً درخواست داريم كه جلوي اين‌كار را بگيريد و نگذاريد كه شميران بيش از اين هويت خود را از دست بدهد. در قسمت ياد شده از بزرگ‌راه چمران، مجموعه‌ي درختان چنار و سوزني برگان جلوه‌ي زيبايي به منطقه داده است كه در صورت اجراي طرح، اين بخش نيز به دالاني هيولاوار براي خودروها بدل خواهد شد. بحث‌هايي مانند جابجا كردن درختان و كاشت چند درخت به جاي هر درخت قطع شده نيز تعارفي بيش نيست، چرا كه اولاً در اين منطقه كه قيمت زمين به متر مربعي چند ميليون تومان رسيده، امكان تملك زمين براي احداث فضاي سبز وجود ندارد، و در ثاني كاشت نهال در دوردست‌ها و اطراف شهر، كمكي به محيط زيست اين منطقه نخواهد كرد.

جناب آقاي قاليباف

گذرگاه‌هاي شهري فقط محل عبور خودروها نيستند، بلكه جزيي از هويت شهر و تشكيل دهنده‌ي بخشي از خاطره‌هاي جمعي مردم‌اند. مشكل شدآمد تهران، با توجه به رشد جمعيت و افزايش خودرو، به هيچ‌وجه با اين‌گونه اقدام‌ها حل نخواهد شد؛ همان‌گونه كه مي‌بينيم با احداث چندين بزرگ‌راه و نابودسازي بخش‌هاي وسيعي از باغ‌ها و بوستان‌هاي شهر در يكي دودهه‌ي گذشته، چنين نشده است. افزايش «محدوده‌ي طرح ترافيك» و حتي ايجاد محدوده‌‌هاي موضعي(براي خيابان‌ها و محله‌هاي خاص)، و هزينه‌دار كردن استفاده از خودروي شخصي مطمئناً راه موثرتري در بهبود معضل ترافيك خواهد بود:

در پايان پيشنهاد مي‌كنيم از اجراي «طرح ضربتي» براي تعريض بخش شمالي بزرگ‌راه چمران خودداري كنيد و در اين مورد، پس از برگزاري نشست‌هايي با كارشناسان و علاقه‌مندان به محيط زيست و ميراث فرهنگي تصميم بگيريد.

                                                                  با احترام

                                                                  عباس محمدي

                                                                مدير گروه ديده‌بان كوهستان