تخریب 300 هکتار از تالاب بین المللی انزلی
ساعت ۱۱:۳۸ ‎ب.ظ روز ٢۸ خرداد ۱۳۸٧ : توسط : فرشید فاریابی

اعتماد/ گروه اجتماعی،مونا قاسمیان:

 پس از تصویب عبور خطوط لوله نفت و گاز از سرخه حصار و خجیر و اجازه احداث جاده در داخل جنگل ابر، این بار کمیسیون زیربنایی دولت با احداث میان گذر انزلی در مسیر وزارت راه موافقت کرد که با احداث این راه 300 هکتار از تالاب از بدنه اصلی جدا و به مرور زمان خشک خواهد شد.در جلسه یکشنبه کمیسیون زیربنایی دولت که با حضور سه تن از وزرا و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل شد، این کمیسیون با احداث میان گذر انزلی در مسیر پیشنهادی وزارت راه (مسیر کنونی مصوب شورای عالی شهرسازی) با رعایت الزامات زیست محیطی موافقت کرد. به گزارش ایسنا اعضای کمیته تخصصی زیربنایی دولت، پس از بازدید در 10 دی ماه سال گذشته از محل احداث میان گذر انزلی و مسیرهای پیشنهادی وزارت راه و سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کردند که دو گزینه جدید در این زمینه مطرح است که شامل گزینه پیشنهادی وزارت راه و دیگری گزینه پیشنهادی سازمان حفاظت محیط زیست است، اما در نهایت این کمیسیون بازهم به نفع وزارتخانه روبه روی سازمان محیط زیست رای داد. ریاست سازمان محیط زیست استان گیلان پس از شنیدن این خبر به اعتماد گفت؛« در زمان بازدید اعضای کمیسیون، ما تمام مسیر پیشنهادی سازمان محیط زیست را با دلایل علمی و کارشناسی نشان دادیم. همچنین مسیر پیشنهادی وزارت راه و اثرات مخرب را هم گفتیم.» زلفی نژاد با اشاره به اینکه اعضای کمیسیون نتوانستند نظرات ما را رد کنند، گفت؛ «تا مطالعات ارزیابی این طرح توسط سازمان محیط زیست تایید نشود وزارت راه هیچ کاری نمی تواند کند.» وی در حالی که تاکید می کرد کتابچه همراه با نقشه و اطلاعات لازم به همه اعضای کمیسیون که در زمستان سال گذشته از تالاب بازدید کردند داده شده است، تاکید کرد؛ «هیچ کسی نمی تواند مدعی شود که سازمان محیط زیست هیچ برنامه یی و طرح جایگزینی ارائه نداده است.» رای کمیسیون زیربنایی دولت درحالی تصویب شده است که مخالف نظرات سازمان بازرسی کل کشور است. سازمان بازرسی کل کشور در گزارشی اعلام کرده است؛ «نتایج مطالعات و تحقیقات انجام گرفته درخصوص تالاب انزلی توسط سازمان حفاظت محیط زیست و واحدهای تابعه، راهکارهای مناسبی برای طرح های توسعه ارائه و روش های تعدیل اثرات سوء یا مخرب این گونه طرح ها را مشخص نکرده است و اصولاً فاقد راهکارهای اجرایی مشخص است. به همین دلیل و با عنایت به نبود مطالعات فنی و زیست محیطی جامع درخصوص تالاب انزلی و همچنین اشکالات و ایردات وارده نمی توان با اطمینان کامل هیچ یک از گزینه های موجود اعم از پیشنهاد وزارت راه و سازمان حفاظت محیط زیست را تایید کرد. » با این وجود طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور گزینه ارائه شده از طرف وزارت راه غیرقابل قبول است. اما مشخص نیست به چه دلیل بازهم این گزینه توسط کمیسیون زیربنایی دولت تایید می شود. سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از گزارش خود تاکید کرده است؛ «وزارت راه و ترابری در راستای مصوبه هیات وزیران سریعاً باید نسبت به تغییر مسیر اقدام کند، چرا که طولانی شدن انجام پروژه منجر به افزایش بی رویه هزینه ها شده و بدیهی است با حفظ حریم اعلامی سازمان حفاظت محیط زیست، مسوولیت عملیات راهسازی و تهیه نقشه اجرایی و رعایت موازین فنی و استاندارد راهسازی در گزینه پیشنهادی محیط زیست در خارج از مرز تالاب، به عهده وزارت راه و ترابری است.» ادامه وضعیت فعلی تالاب انزلی با توجه به ورود سالانه حدود 30 میلیون مترمکعب فاضلاب شهری، 15 هزار تن انواع کودهای شیمیایی، 400 لیتر سموم کشاورزی، فاضلاب 50 کارخانه، ورود گونه غیربومی مهاجم به نام آزولا که به شدت حیات تالاب و به خصوص ماهیان آن را به مخاطره انداخته است، آلودگی صوتی و نفتی ناشی از تردد قایق های موتوری هزاران بازدیدکننده و رسوب حاصل از فرسایش خاک مناطق بالادست به طوری که عمق متوسط تالاب از 6 به 5/1 متر طی 40 سال اخیر کاهش یافته است، قطعاً موجب تخریب و نابودی کامل این اکوسیستم خواهد شد.در قسمتی دیگر از این گزارش آمده است؛ «از سوی دیگر مصوبه سال 82 هیات دولت، نظر سازمان حفاظت محیط زیست را تایید و تصویب کرده و در واقع نظر کارشناسی متخصصان کل حفاظت محیط زیست را ارجح تشخیص داده است. همچنین با تایید و تصویب نظریه سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص اجرای پروژه از تالاب صدمات زیست محیطی و... را به منطقه تایید کرده است، لذا اصرار وزارت راه و ترابری به عبور میان گذر تالاب، نتیجه یی جز توقف و رکود عملیات اجرایی و افزایش بار مالی طرح شده ندارد. » طبق نظر کارشناسان محیط زیست در صورت اجرای مسیر پیشنهادی وزارت راه حدود 300 هکتار از تالاب بین المللی انزلی جدا و دچار تخریب و نابودی می شود که با توجه به ارزش 8 تا 22 هزار دلاری هر هکتار تالاب بر اساس نرخ های بین المللی، احداث مسیر پیشنهادی وزارت راه خسارتی معادل 470 میلیارد ریال به تالاب وارد می کند. در این بین تعدادی از کارشناسان مطرح محیط زیست و منابع طبیعی کشور در نامه های جداگانه با احداث مسیر کنارگذر انزلی بر اساس پیشنهاد وزارت راه مخالفت کردند. گرفتار شدن تالاب به جلبک آزولا، دپوی زباله شهری در حاشیه تالاب، ورود سالانه 500 میلیون تن رسوب از حوضه آبخیز، ورود فاضلاب های انسانی و آلودگی های صنعتی و ورود بی رویه سموم و کود های شیمیایی از دیگر فشارهایی است که هم اکنون به تالاب انزلی وارد می شود. این تالاب اخیراً در فهرست تالاب های با تغییرات شدید اکولوژیک در لیست قرمز کنوانسیون رامسر ثبت شده است.

 

اعتماد ملی : عبور جاده از داخل تالا‌ب بین‌المللی انزلی

کارگزاران: 100 میلیون از زمین‌های کشور در معرض بیابان‌زایی