ازدواج موقت ، کمک به حفظ محيط زيست (۲)

مصطفی پورمحمدی ، وزیر کشور ، در روز ۱۰/۳/ در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم ، ازدواج موقت را « راهکاری جدی برای حل بسیاری از معضلات اجتماعی عنوان کرد »‌ ( همشهری ۱۳/۳/۸۶ ) .

این سخن کاملا درست است ؛‌ در کشورهای گوناگون ،  بر حسب فرهنگ و قوانین حاکم ، امکانات مختلفی برای ارضای نیازهای عاطفی وجود دارد . چرا نباید از این امکان شرعی که در کشور ما وجود دارد ، برای برآورده ساختن نیازی که همه داریم و به عناوین مختلف بر آن سرپوش می گذاریم یا آن را انکار می کنیم ، استفاده کنیم ؟ در چند روز گذشته ، « اصلاح طلبان » دولت قبلی شروع به مخالفت با این حرف وزیر کشور کرده اند ، چنان که در دولت قبلی ، این بحث با مخالفت محافظه کاران و گروه های دیگر روبرو شده بود . فخرالسادات محتشمی پور ، مدیر کل سابق دفتر امور زنان وزارت کشور ، از مخالفان این موضوع است . او معتقد است که ازدواج موقت ، بیشتر از آن که مشکل جوانان را حل کند ، پایه های « زندگی های شکل گرفته را متزلزل می کند » . و فاطمه راکعی ، نماینده ی سابق مجلس ، معتقد است خانواده های ایرانی به راحتی نمی پذیرند که دختران آنان ازدواج موقت کنند . نعمت احمدی حقوق دان روشنفکر هم می گوید که بسیاری از افراد تنوع طلب می خواهندزیر سایه ی اسلام زنان متعددی را بدون حق و حقوق تملک کنند . ( همشهری ، همان شماره ) .

واقعیت ، اما این است که ازدواج موقت بیش از آن که ضایع کننده ی حق زنان ازدواج کرده باشد ، احیا کننده ی حق زنان بی شوهر و مردان بدون زن است . زنان شوهر کرده می توانند با استفاده از حقی که با «شروط ضمن عقد » حاصل می شود ، همسر خود را از اختیار کردن همسران دیگر ( ولو موقت ) منع کنند . به علاوه ، ازدواج موقت ، اگر آگاهانه صورت گیرد ، نسبت به ازدواج دایم حقوق بیشتری را برای زنان ممکن می سازد . مهم ترین این حقوق ، حق طلاق است که در ازدواج موقت بر اساس توافق اولیه ی زن و مرد ، پس از مدت مشخص ، نصیب هر یک از طرفین می شود . در صورتی که در ازدواج دایم ، حق طلاق همیشه از آن مرد است ، و مردان از این حق ، بسیاری مواقع ظالمانه به نفع خود و برای آزار زن استفاده می کنند .  

/ 6 نظر / 4 بازدید
اميد ذاکری

خبر فوری طوفان گنو در راه است .... لطفا دیدن فرمایید

ماندانا

دوست گرامی، مسئله مشکلاتی که برای زنها در اين جامعه وجود داره و نتيجه ازدواج موقت برای اونها خيلی بيشتر و پيچيده تر از اونه که به اين راحتی بشه درموردش قضاوت کرد. پيشنهاد می کنم با يکی دوتا حقوقدان خانم، و يکی دو نفر خانمی که از طبقه ضعيف اقتصادی هستند و تجربه ازدواج موقت رو دارن حتما يه صحبتی بکنين، شايد واقعيت ها نظرتون رو کمی عوض کنه. بعدهم ازدواج موقت نه تنها کمبودهای عاطفی رو جبران نمی کنه که بدترش هم می کنه. زنها زود دل می بندن و دل کندن از مرگ هم سخت تره براشون!

انوشه

آیا سئوالی که آقای اشکوری از مطرح کنندگان اين بحث پرسيده بود را پاسخ داده‌ايد: که اگر دختر خودتان در اين موقعيت قرار بگيرد چه برخوردی می‌کنيد؟

فرداد دولتشاهی - همنهاد

من فقط اومدم ببينم ماندانا چی نوشته وگرنه دروغ چرا ... تا قبر آ آ آ آ .... ما را چه به اين مباحث ديالکتيک خونريز

راه

سلام يکی از دوستان روسم با يک مرد مجار ازدواج کرده و تا آخرين خبرها قرار بود بعد از چند ماهی که با هم زندگی کردند جدا شوند آنهم به خاطر اينکه آقا متوجه شده که نمی تواند با بعضی از خصوصيات همسرش (مثل سيگار کشيدن)کنار بيايد.ياد صحبت دکتر شريعتی افتادم که در مورد وصلت در ايران قديم و تعهدهای بسيار بالا حتی وقتی زن کتک می خورد افتادم.در هر دو مورد ی که در بالا نوشته ام به اين نتيجه رسيده ام اگر در هر چيزی عميق فکر کنيم و جوانب رابطه در نظر بگيريم و پيش برويم ديگه مثلا برای سيگار کشيدن همسرمان عمقی فکر می کنيم که چه بکنيم تا نه به خودش آسيب برسد نه به ما نه اينکه در اولين راه حل جدا شدن رو انتخاب کنيم.درمورد صحبت دکتر شريعتی هم به نظرم تعهد کورکورانه به هيچ دردی نمی خوره بايد با آگاهی پيش رفت(البته در حال حاضر رو می گويم). در مورد ازدواج موقت هم بايد عميق فکر کرد.اينکه دولتيان برای اينکه قدرت در دستشان ماندگار باشد آنقدر مردم را درگير نيازهای اوليه شان کنند بر هيچ کس پنهان نيست اينکه طوری مردم غرق در سيستم شوند که تا نسلها اين حل شدگی بدون آگاهی بماند و چوپانها استفاده ی ابزاری کنند مطمئنن بر شما هم پوشيده نيست .

مرد

ماندانا خانم! من با نظرتون کاملا مخالفم. ما در زمانی هستيم که ازدواج دايم شده هوا کردن فيل! من هم جوانی هستم که شهوتم زياده ولی... حالا به نظر شما فشار قبر و جهنم بهتره يا اجرای حکم خدا؟