گزارشی از نشست کارگروه صیانت از دماوند

مهم‌ترین این کارها، پیگیری تعطیل‌سازی معدن‌های پوکه بوده است که خوشبختانه در سال گذشته با حکم قضایی به سرانجام رسید. همچنین: نصب گاردریل در کناره‌ی دشت شقایق برای جلوگیری از ورود خودروها به دشت، گرفتن "وثیقه" از کسانی که از مسیر جنوبی به سوی قله می‌روند (با هدف ملزم ساختن آنان به بازگرداندن زباله)، و جلوگیری از رفت و آمد خودروها در جاده‌ی منتهی به گوسفندسرای احسان (به جز وانت‌بارها و لندرورهای محلی).

در روز چهارشنبه 27/3/94 کارگروه یک نشست سه ساعته در ساختمان بخشداری گزنک داشت. در این نشست، پس از گفت و شنید درباره‌ی سه موضوع: وثیقه‌ی بازگرداندن زباله، رفت و آمد خودروها در جاده‌ی گوسفندسرا، و مراقبت از دشت شقایق، و شنیدن نظرهای انتقادی و اصلاحی، قرار شد:

1- مدیریت مسایل مربوط به پسماند کوه‌نوردان، شامل آموزش و ملزم ساختن آنان به بازگرداندن زباله‌های خود، و برگرداندن زباله‌های به جامانده، برعهده‌ی فدراسیون کوه‌نوردی باشد.

چشم‌انداز این است که همگان خود را موظف به بازگرداندن پسماندهایشان از کوه به شهر بدانند و به آن عمل کنند.

2- هیچ خودرویی، جز آن‌ها که متعلق به اهالی منطقه است و از چند سال گذشته در کار حمل کوه‌نوردان و بار تا گوسفندسرای احسان بوده اند، و خودروهای کوه‌نوردان خارجی (با معرفی فدراسیون)، اجازه‌ی رفت و آمد در این جاده را ندارند.

هدف کارگروه صیانت از دماوند این است که آمد و شد خودرو به گوسفندسرای احسان هرچه کم‌تر گردد و به تدریج این جاده بسته شود.

3- مبلغ ورودیه‌ی پارکینگ دوراهی، با نظرخواهی از اتحادیه ی صنفی، توسط شهرداری رینه تعیین خواهد شد. نماینده ای از فدراسیون نیز در این محل مستقر خواهد شد.

4- به افرادی که در پارکینگ مستقر می‌شوند، آموزش‌های لازم برای برخورد مناسب با کوه‌نوردان داده خواهد شد.

4- شهرداری رینه، مسوول ساماندهی کار قاطرداران و تعیین نرخ حمل بار (با هماهنگی فدراسیون) خواهد بود.

 5- برنامه‌های پاک‌سازی و آموزش‌های چهره به چهره‌ از سوی انجمن کوه‌نوردان، انجمن دوستداران دماوند، و دیگر داوطلبان با هدف نهادینه کردن فرهنگ بازگرداندن زباله توسط تولیدکنندگان آن، ادامه خواهد یافت.

6- پیشنهادهایی برای کم‌تر شدن تولید زباله در بارگاه 3 و کم‌تر شدن آمد و شد کوه‌پیمایانی که به اتکای  امکانات بارگاه به منطقه می‌آیند و نوعا ریخت و پاش بیشتری دارند، داده شد؛ از جمله این که فدراسیون از فروش آب‌های بطری‌شده، کنسرو، و دادن ظرف‌های دورانداختنی در بارگاه خودداری کند. تصمیم‌گیری در این مورد، به انجام بررسی‌های بیشتر موکول شد.

7- قرار شد اداره‌ی منابع طبیعی، جلوی کار کسانی را که از اطراف دشت شقایق سنگ برداشت می‌کنند، بگیرد.

8- کارگروه نهایت تلاش خود را خواهد کرد که کوه دماوند به عنوان یکی از میراث‌های طبیعی- فرهنگی جهان به ثبت برسد و به گونه‌ی شایسته‌ای حفاظت شود.

 

حاضران در نشست: آقایان فضلی (بخشدار گزنک)، حیدرزاده (شهردار رینه)، میرزاقاضی (رییس شورای روستایی پلور)، نیکنام (از هلال احمر منطقه)، ذبیح‌الله محمدی (از اداره‌ی منابع طبیعی آمل)، صلواتی (از شهرداری رینه)، خسروی (از شورای شهر رینه)، قاسمی (دهیار پلور)، یوسفی مقدم (از هیات کوه‌نوردی آمل)، معین (مسوول کارگروه محیط زیست فدراسیون کوه‌نوردی)، سیرایی (از کارگروه راهنمایان کوهستان فدراسیون)، آفرین‌زاد (از کارگروه روابط عمومی فدراسیون)، ساریخانی (مسوول کارگروه پناهگاه‌های فدراسیون)، حسین‌پور (مسوول قرارگاه کوه‌نوردی پلور)، طاهری و عمرانی و مسچی و عباس محمدی (از انجمن دوستداران دماوند و انجمن کوه‌نوردان ایران).

 گزارش از: عباس محمدی

/ 1 نظر / 26 بازدید
محمد نصیری فرد

جلوگیری از تردد خودروها را نه اقدامی در راستای صیانت از دماوند , بلکه اقدامی در جهت سودجویی عده ای خاص می دانم و با آن کاملا مخالفم . مگر در سالهای گذشته که به بهانه رسیدگی به جاده پول زور از کوهنوردان طلب می کردند چقدر به جاده رسیدگی گردند ؟ بهتره اعلام کنند که چقدر گرفتند و چقدر در راستای صییانت از دماوند خرج کردند ؟ عده ای دغدغه شان نه حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست است ولی توانایی این را پیدا کرده اند که بر موج این شعارها سوار شده و سود خود را ببرند... متاسفانه