از بلایی که بر منابع طبیعی می رود

برای آن که ببینیم "دولت - ملت" ایران چگونه رفتاری با منابع طبیعی کشور دارد ، کافی است در امتداد یکی از جاده ها به سفری کوتاه بپردازیم و با کمی دقت ، به دور و بر بنگریم . در این یادداشت ، نگارنده به توصیف گوشه ای از آن چه که در بخشی از آزادراه تازه ساخت ( و کامل نشده ی ) قزوین – رشت دیده است می پردازد و امیدوار است که بتواند با این کار ، توجه سازمان جنگل ها و مراتع را که طبق ماده ی 2  قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع  موظف به « حفظ و اصلاح و توسعه و بهره برداری از جنگل ها و و مراتع و بیشه های طبیعی و اراضی جنگلی ملی شده » است ، به عمق فاجعه ای که در این پروژه پیش آمده جلب کند . همچنین شاید که بتواند توجه سازمان حفاظت از محیط زیست را که متولی ارزیابی اثرات زیست محیطی بزرگراه ها است ، و توجه سازمان بازرسی کل کشور را که نگاهبان منافع ملی است ، به این موضوع جلب کند ؛ شاید که برخورد قاطع با دست اندرکاران این پروژه و بیان تخلف های آنان بتواند راه را برای ترمیم اندکی از تخریب های صورت گرفته و جلوگیری از تخلف های مشابه در دیگر پروژه ها باز کند . از این ها گذشته ، امیدوار است که بتواند تلنگری به افکار عمومی وارد سازد که غالبا می پندارند راه سازی و دیگر عملیات بزرگ عمرانی به هر صورت که اجرا شوند، آبادانی و پیشرفت را برای منطقه به ارمغان می آورند . و با این پندار است که بسیاری از گروه های اجتماعی ، همساز با پروژه بگیران ، از طریق نمایندگان مجلس ، شوراها ، استانداری ها ، شهرداری ها و مانند آن ، خواستار کشیده شدن جاده های مختلف در منطقه ی خود هستند .  همه ی ما دیده ایم که سازندگان ساختمان های مسکونی ، خود را مجاز به ریختن مصالح ساختمانی و نخاله ها در کنار کوچه و خیابان ، یا آسیب رسانی به درختان و بوته های جلوی ملک خود می دانند و تا ساختمان به پایان برسد ، مزاحمت های گوناگونی برای همسایگان و گذرندگان فراهم می کنند . همین رفتار را در ابعاد گسترده تر،  در امتداد آزادراه قزوین – رشت می بینیم . به این معنا که از حیث شلختگی در محیط کار، به نظر می رسد که پیمانکار یا پیمانکاران ، هرجا که خواسته اند به کوه و دشت و جنگل و مرتع و رودخانه تجاوز کرده اند و نخاله های خود ( خاک برداری ها ) را به این جاها وارد کرده اند . این ، نخستین اما نه مهم ترین اشکالی است که در امتداد آزادراه قزوین – رشت چشم را می آزارد .( ادامه دارد)

/ 5 نظر / 20 بازدید
محمد

صد رحمت به اونا!! ای کاش بازدیدی از مسیر پروژه آزاد راه تهران شمال می کردید . چنان بلایی به سر این طبیعت بی زبان آورده اند که نگو! جالب اینجاست که اداره آبخیزداری کرج با احداث بندهای رسوبگیر مشغول جمع آوری مشت مشت رسوب برای جلوگیری از ورود آنها به دریاچه سد کرج است ولی ناگهان بولدوزرهای پروژه آزاد راه هزاران تن رسوب را یکدفعه وارد جریان رودخانه می کنند. از اون جالبتر اینجاست که کارفرمای هر دو پروژه یکی و آن دولت است!![دست]

محسن

پيمايش كلوت هاي شهداد

آموزشگاه کوهنوردی فلات قزوین

سلام همنورد وب آموزشگاه کوهنوردی فلات قاره قزوین کار خود را شروع کرد . با لینک وب ما در سایت یا وبلاگ خود اولین آموزشگاه کوهنوردی درجه 2 ایران را در رسیدن به اهدافش یاری نمایید . در صورت تمایل برای اجرای برنامه های مشترک با این آموزشگاه در فصل بهار و تابستان و شرکت در کلاس های آموزشی این آموزشگاه که زیر نظر مستقیم فدراسیون کوهنوردی برگزار می شود در بخش نظرات وب با ما تماس بگیرید . منتظر حضور شما و نظرات و پیشنهادات سازنده شما هستیم .

نادرضرابیان

دوستان انجمنی سلام حکایت این ملت مانند حکایت مرغ است که در عروسی وعزا سرش را می برند! بنده خدا ! هم چوب بی تدبیری و کار نابلدی مدیران دولتی را می خورد! هم از طرف همان مدیران ! و ارباب جراید! به بی فرهنگی متهم می شود! مدیران دولتی اگر انگ بی فرهنگی ! می زنند باهدف توجیه بی کفایتی خودشان است!! شمادیگر چرا؟! پاینده باشید

عباس محمدی

آقای ضرابیان عزیز " دولت -ملت " مفهومی است که برای جامعه هایی با کم ترین ناهماهنگی میان مردم و دولت ، به کار می رود . در واقع ، در این یادداشت این مفهوم به صورت کنایی به کار رفته است ! اما ، از این گذشته من واقعا معتقدم که مجموعه ی دولت و ملت ایران در تخریب محیط زیست نقش دارند ... که این نکته جای بررسی بسیار دارد .